Picea Abies ljuder i alla tonarterText och foto av Michael Lundqvist
Peter Westerlund, besitter en unik förmåga att ge sina stråkinstrument en självklar patos. Resultatet blir ett splitternytt instrument som ser både världsvant och väl inspelat ut. Var i ligger hemligheten undrar man? - Jag bygger nya stråkinstument men de ser ändå gamla ut. Jag har kommit på hur jag ska gå tillväga för att lyckas med min ständiga målsättning att skapa nybyggda, vackra instrument av klass, berättar Peter utan omsvep.På frågan hur han beter sig ser han nästan lite frågande ut. - Det sitter i händerna och i huvudet, precis som på vilken annan yrkesman som helst. Man måste veta vad man håller på med, ler han underfundigt. Picea Abies - det latinska ordet för gran är Peter väl förtrogen med. En rad delar i de stråkinstrument som han bygger är tillverkande av just gran. Peter får något särskilt i blicken när han beskriver granens speciella egenskaper och vad som gör den så lämplig att bygga instrument av. - Gran är ett fantastiskt träslag, slår Peter fast. Starkt och hållfast men ändå dynamiskt. Granträets sprödhet fortplantar de svängningar som uppkommer när en ton bildas. Lärk eller fura skulle inte klara det på samma sätt därför att det träet är alldeles för hårt. Peter har varit instrumentbyggare på heltid sedan 1990. I grund och botten är han lärare men intresset för att bygga stråkinstrument tog till sist överhand och det blev hans yrke. - I början var det ekonomiskt mycket kärvt, berättar han. Att etablera sig som professionell fiolbyggare ska egentligen inte gå eller som Peter uttrycker det; - Det borde egentligen inte gå att ha detta som ett yrke. Men likafullt har han full snurr på verksamheten och folk köar för att få köpa från hans violinateljé. Inte enbart fioler. På frågan om hur många fioler han bygger per år blir svaret tolv. Hur många timmar det blir per instrument verkar inte vara så viktigt. - Alla instrument är individer och alla kräver sin speciella tid, säger han. Instrumentbygge på denna nivå verkar definitivt inte vara någon löpandebandssyssla. Men det är inte bara fioler som instrumentmakare Peter tar fram. Vad mera? - Egentligen har jag nog haft mina största framgångar med några av de cello jag byggt. På frågan om han även bygger kontrabasar blir det svaret nej. - Skälet är att basarna blir för stora för den lilla verkstaden och att verktygs- Vem köper av dig? - Det är professionella musiker i de större orkestrarna som bland annat Stockholms Filharmoniska orkester, Sveriges Radios Symfoniorkester etc. Men även unga människor som utbildar sig på till exempel Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Peter har både solister och konsertmästare på sin gedigna kundlista men inte spelmän. Varför? - Kanske stupar intresset på priset. En fiol byggd av mig kostar runt 80 000 kronor exklusive moms och det blir kanske i saftigaste laget om man inte har spelandet som yrke. Vanligtvis ser ett nytt stråkinstrument väldigt blankt och obrukat ut, men det gör inte dina. Var i ligger hemligheten? - Det finns ingen hemlighet. Jag tror att det nog mer bygger på den känsla jag har för hur jag ska välja ut och behandla trä och lack. Jag strävar alltid efter att ge varje stråkinstrument ett så vackert
utseende som möjligt. Efter att jag i många år har experimen- Spelar du själv? - Ja, när jag själv trakterar fiolen blir det folkmusik. Om man vill beställa ett instrument av dig hur lång tid tar det då att få det? - Det varierar, men två till tre år kan det ta. Just nu har jag relativt många byggen på tur men visst är det bra för både mig och den som ska ha ett instrument att vara ute i skapligt god tid, avslutar Peter. |